Zveme Vás k zapojení do týmu naší Ekoškolky“.
Co je Ekoškolka? Je to mezinárodní vzdělávací program. Jeho cílem je, aby děti, učitelé, rodiče a další dospělí společně snižovali ekologický dopad činnosti školy a svého jednání na životní prostředí. Program vede ke zlepšování školy a jejího okolí a k posilování samostatnosti dětí. Ekoškola je unikátní metodou sedmi kroků, která nabízí ucelený návod, jak docílit ve škole a v jejím okolí pozitivních změn. Hlavním předpokladem smysluplnosti programu je vlastní aktivita dětí a jejich spolupráce s učiteli, rodiči, vedením školy, provozními zaměstnanci a dalšími členy místní komunity. Důležitá je role učitele, který je průvodcem, dává dětem prostor pro vyjádření vlastních názorů a vizí.
Pravidelně Vás budeme v této rubrice informovat, jak si děti i dospělí v programu vedou.
Hlásit se ke spolupráci můžete u paní učitelky ve své třídě.
Bližší informace o programu na www.Eko-skolky.cz
Po analýze a plánování, které jsme prováděli na podzim, si s děti stanovily za cíl vybudovat zahradní jezírko, jako zdroj pitné vody, který přiláká některé živočichy na školní zahradu. Již v říjnu nám ochotný tatínek daroval nádrž na jezírko a umístil ho do země na zahradě. Od té doby děti pozorovaly a zaznamenávaly, kolik vody v různých měsících do jezírka napršelo, jak v průběhu roku voda mění své skupenství. Děti si také povídaly o zvířátkách žijících ve vodě a u vody, vytvořily koláže z fotografií, vlastních kreseb o životě vybraného zvířátka a také vodních rostlin.
Na jaře na schůzce velkého Ekotýmu jsme s rodiči a dětmi naplánovali brigádu. A tak se nám jedno červnové odpoledne konečně podařilo splnit cíl-vybudovat zahradní jezírko i s lekníny a s bylinkovým záhonem. Ochotní tatínkové donesli do školky velké kameny na obložení jezírka a skalku. Rostliny jsme z části pořídili z našetřených peněz od rodičů z „Jablíčkového dne“ a z „Jarmarku“ a některé rostliny nám přinesli rodiče. Plán prací jsme měli připravený ze schůzky Ekotýmu, ale přesto se tatínkové domlouvali na místě, jak si rozdělí práci. Nejprve děti vyprázdnily jezírko a pomocí kbelíčků odnosily vodu ke vzrostlým stromům. Tatínkové jezírko vyčistili hadicí. Potom vykopali drny trávy a vytvořili z kamenů a zeminy skalku a připravili ji pro sázení. Paní učitelky s maminkami rozmístily na záhon rostliny a zasadily do zeminy. Děti potom zasazené rostliny zalily konvičkami.
Po vykonané práci se všichni mohli občerstvit připravenou štávou od paní kuchařky, melounem a koláčky.
Odpoledne jsme si moc užili a podařilo se vytvořit krásné jezírko s lekníny, kosatcem, do kterého se nám možná přistěhují žabky, rybičky nebo jiná zvířátka a budou sem chodit pít ptáčci a děti je budou moci pozorovat. Zahradu nám zkrášluje nový koutek živé přírody a kromě jezírka tam můžeme obdivovat bylinky jako mátu, bazalku, levanduli, šalvěj, mateřídoušku.
Zapsala Bc. Eva Mašitová, ředitelka MŠ
Tématu vodní živočichové se také věnovaly děti a paní učitelky na schůzce malého ekotýmu v prvním únorovém týdnu. Každá třída si vylosovala jedno zvířátko a o něm děti budou vyhledávat informace i s pomocí rodičů – na internetu, v knihách, časopise. Mohou vystřihovat obrázky a přinést je do mateřské školy, kde si společně vytvoří nástěnku. Budeme zjišťovat způsob života, potravu a vlastnosti zvířátek. Děti by si na základě tohoto „bádání“ měly zvolit zvířátko, které se nám bude hodit do zahradního jezírka.
Školní rok 2021-2022
V lednu proběhla schůzka malého ekotýmu. Zhodnotili jsme spolu s dětmi úkoly, které jsme si na podzim naplánovali a které vyplynuly z analýzy. Děti sušily podzimní plody (heřmánek, šípky, levandule, pomerančová kůra) a použijeme je v únoru při výrobě ekologického mýdla na velkém Ekotýmu.
Děti již na podzim označovaly všechna umývadla a toalety ve školce kapičkou vody vyrobenou z papíru. Tato kapička nám připomíná, že máme šetřit vodou a vypínat vodu při mydlení rukou a také kontrolovat, zda voda zbytečně neteče a zda neprotékají toalety. Piktogramy děti zkontrolovaly a splněné úkoly jsme označili zeleným smajlíkem.
Jako další úkol si děti vybraly, že by chtěly mít ve školce zahradní jezírko a v něm nějaké vodní živočichy. Již v prosinci nám tatínek ze třídy Rosniček zajistil pro školku zahradní jezírko a také nám ho zabudoval na místo na školní zahradě, které si děti vybraly. Děti při pobytu venku pozorovaly, kolik vody do jezírka napršelo. Nyní v lednu sledují, jak se mění skupenství vody a vytváří se na jezírku led.
V malém ekotýmu jsme si povídali, která zvířátka žijí ve vodě a o která bychom se mohli starat a chovat je v zahradním jezírku. Děti přišly na to, kam se musí zvířátka ukrýt v zimě. Je potřeba jim postavit ohrádku a udělat před zimou pelíšek z listí. Do další schůzky malého ekotýmu budou děti z jednotlivých tříd zjišťovat a zaznamenávat způsob života, vlastnosti, potravu vodních živočichů, které si zvolily. Např. žába, mlok, vydra, ryba, kachna, čáp. Vytvoří ke zvolenému zvířátku portfolio nebo tabulku – obrázky, fotografie, koláže. Na základě výsledků proběhlé analýzy silných a slabých stránek ze života těchto živočichů si děti zvolí, které zvířátko bychom mohli v jezírku chovat a jaké jsou vhodné rostliny do jezírka.
Na další schůzce si naplánujeme, jak vyrobit domeček nebo ohrádku na přezimování zvířátek v zimě.
Na jaro si děti ze třídy Rosniček a Berušek naplánovaly výlet do čističky vody a také si vyzkoušíme, jak vyrobit jednoduchý filtr na vodu.
Eva Mašitová, ředitelka MŠ
Také jsme tvořili Ekokodex, představili témata rodičům a návrh Ekokodexu. Zopakovali jsme si 7 kroků Ekoškoly.
Rozhodli jsme se založit zpravodaj „Ekočtyřlístek“ – o čem bude, kdo bude dávat příspěvky, sestavovat konečnou podobu, kdy vyjde.
Zahráli jsme si s dětmi hru Kompot a hru na téma ovocné stromy, řekli si nápady a tipy a v závěru si domluvili termín dalšího setkání malého i velkého Ekotýmu.
Děti velmi pěkně spolupracovaly a byly zaujaté. Těšily se, co vše zítra přinesou a co bychom si na zahrádce ještě mohli vše udělat.
Zapsala Bc. Eva Mašitová
Kampaň OBYČEJNÉHO HRDINSTVÍ
miliony malých změn může být víc než jedna velká
7 dní, kdy můžeš se svojí školou i rodinou zlepšit svět!
Milí rodiče a přátelé školky!
Zapojme se do výzvy Ekoškoly na 1 týden, abychom pomohli chránit naše životní prostředí a ukázali, že chceme čistší a zdravější budoucnost.
V týdnu od 3. 5. do 9. 5. 2021 budeme každý jednotlivě, v rodině nebo ve školce plnit drobné úkoly: Vyberte si jednu výzvu nebo i víc – je to na vás.
1. Výzva: Zasaď rostlinu!
Zasaď si kytku, bylinu nebo strom. Můžeš venku (strom určitě) nebo i doma do květináče.
Rostliny, a zvláště stromy, absorbují ve velkém oxid uhličitý, který je jeden ze základních plynů stojících za skleníkovým efektem. Jeden hektar lesa za rok z ovzduší naváže a vymaže oxid uhličitý v množství 15 tun, tedy tolik, kolik vypustí středně velké auto za 100 000 km.
POZOR: Nesázejte stromy bezmyšlenkovitě (vybírejte správná místa i druh) – užitečné jsou stromy hlavně ve městě a ve volné krajině, kde zlepšují mikroklima.
Kolik nových rostlin jste společně vysázeli? Je jedno, jestli je to pro začátek bylina nebo rovnou malý strom?
U výzvy prosím nepočítejte rostliny, které zasadí účastníci v rámci svého zaměstnání (např. v lesních školkách).
3. Výzva: Buď venku!
Každý den buď minimálně jednu hodinu v rámci svého volného času venku v přírodě (i kdyby to měl být městský park).
Pohyb venku totiž zlepšuje psychickou pohodu, paměť a zvyšuje imunitu. Udělejte si tuto výzvu zábavnou (vylezte každý den na jiný strom, foťte, poznejte 5 druhů ptáků, běžte ven za každého počasí…).
Kolik hodin účastníci strávili za týden venku (mimo svoji práci a školu)?
7. Výzva: Jez zdravě a ekologicky!
Omez pokrmy z masa!
Nejde o to přestat jíst maso, jen není třeba ho konzumovat každý den. Zkus několik dní v týdnu hledat alternativy, které by ti maso nahradily (výživově i chuťově). Produkce masa, hlavně hovězího, přispívá k produkci skleníkových plynů více než všechna automobilová doprava na této planetě dohromady. Za jeden den bez masa ušetříš 9,1 kg CO2.
Kolik CO2 díky minimalizaci konzumace masa ušetřili lidé zapojení ve této výzvě?
9. Výzva: DEN PRO SEBE!
Zakonči kampaň dnem pro sebe, svoji rodinu, přátele…
Naplánuj a udělej jeden den bez využití přístrojů, elektroniky, dopravy, nákupů, s minimem odpadů. Buď jenom sám sebou, užij si den s rodinu a přáteli. Vymyslete program, kdy se na jeden den osvobodíte od moderního světa.
Dokážeme oslavit své lidství bez techniky? Dokážeme si užít tento svět jednoduše a přirozeně?
Výsledky zapisuj do záznamového listu a odevzdej od 10. 5. do 12. 5. 2021 ve školce. Záznamový list – deníček – ke stažení: Kampaň deníček
Odevzdané odpovědi spočítáme a pošleme do kanceláře Ekoškoly. Z každé třídy vybereme 3 největší hrdiny, kteří dostanou drobný dárek.
Zapsala Bc. Eva Mašitová
Druhý týden v únoru každá třída zjišťovala, kolik zbytků jim zůstává z hlavního jídla u oběda. Šlo o to, aby děti viděly, že je škoda jídlo vyhazovat. Zaměřili jsme se i na to, z čeho se jednotlivá jídla vaří, co nám chutnalo nejvíce a naopak nejméně a vše jsme graficky znázornili v tabulce. Na schůzce jsme si všichni tabulky mohli prohlédnout a dohromady vážení zbytků zhodnotit. Zejména předškolní třídu Berušek měření natolik motivovalo, že neměly za celý týden téměř žádné zbytky, ale i ostatní třídy měly velmi malé množství zbytků, což nás mile překvapilo. Berušky se během týdne i aktivně zajímaly o vážení v ostatních třídách a navrhly, že si chtějí vážení brzy zopakovat.
Jelikož už nám pomalu klepe jaro na dveře a zásluhou tatínka pana Slivanského bude mít každá třída svojí vlastní čtvercovou zahrádku na pěstování plodin. Děti se v každé třídě předběžně domluvily, co by na záhonku chtěly pěstovat. Na schůzce ekotýmu děti podrobně rozebraly, co všechno bude k pěstování potřeba. Vše pomocí obrázků zakreslily a každý si to může prohlédnout na nástěnkách u vchodů do MŠ. A na co, že to děti přišly? Že k tomu, aby rostliny rostly, potřebují slunce a vodu, ale taky bude potřeba hlína a semínka. Zástupci z jednotlivých tříd mají za úkol semínka s rodiči sehnat, ale zapojit se může opravdu každý, kdo má možnost jakkoliv přispět. Už se moc těšíme, až se do realizace jednotlivé třídy pustí a všechny děti se budou moci aktivně zapojit do celého procesu pěstování od semínka po ochutnávku vlastních výpěstků. Věříme, že to pro děti bude velmi přínosné a tímto zároveň prosíme rodiče o aktivní zapojení, abychom mohly tento projekt realizovat.
Zapsala p. učitelka Veronika Fibigrová
Hodnocení a monitorování tématu „Jídlo a svět“
Ani v únoru jsme v naší Ekoškolce nezaháleli, přestože venku bylo plno sněhu a pořádný mráz. Děti a paní učitelky jeli pozorovat stopy zvířátek ve sněhu do klánovického lesa. S sebou si vezli dobrůtky pro zvířátka jako mrkvičky, jablíčka, slunečnicová zrníčka. Doprovod jim dělal tatínek ze třídy Berušek a člen Ekotýmu, pan hajný Hendrych. Děti se dozvěděly o mnoho zajímavého o lese a o tom, jak zvířátka přezimují a další zajímavé informace. Poznávaly ptáčky sluchem a dokonce se jim podařilo zahlédnout datla.
Pravidelně jsme také sypali zrníčka ptáčkům před školkou na krmítku a z okna školky děti pozorovaly a pojmenovávaly jednotlivé ptáčky. Od začátku ledna jsme věnovali jsme čas aktivitám ve třídě. Děti ve všech 4 třídách nalepovaly obrázky potravin do připravené tabulky a povídaly si s paní učitelkou o složení jednotlivých jídel. V poledne po bědě celý týden vážily zbytky od oběda a zaznamenávaly do tabulky. Domluvily se s rodiči a ti nám do všech tříd zapůjčili váhy, na kterých se děti seznamovaly s tím, jak vážení funguje, kam se dávají potraviny, kde se ukazuje údaj o zvážení, co znamená více x méně.
Potom členové dětského Ekotýmu chodili po školce a kontrolovali, jak vážení v jednotlivých třídách provádějí a která třída má nejvíce a která nejméně zbytků. Společně s paní učitelkou si udělali z vážení fotografie.
Po ukončení vážení jsme svolali schůzku malého Ekotýmu (velký Ekotým zatím kvůli opatřením proti covidu 19 není možné svolat)a děti zhodnotily, jak vážení dopadlo. Nejvíce zbytků měla třída Kuřátek a nejméně dětem chutnal květák a fazole. Povídali jsme si, proč tato jídla dětem nechutnala a znovu jsme si připomínali význam zdravých a nezdravých potravin pro naše tělo.
Pro děti předškoláků bylo vážení motivací, aby nevyhazovaly zbytky, raději si říkaly o menší porci a nakonec měly zbytků jídla nejméně. Děti vážení moc bavilo a znovu si ho zopakujeme v týdnu od 1.3.
Na schůzce Ekotýmu si také děti vzpoměly, že suší ve třídách zbytky chleba pro koníčky. Domluvily se, že se Fanoušek a Vojta domluví s maminkami, kdy chleba koníčkům odneseme.
Děti samy zhodnotily úkoly, které si zadaly. Mluvili jsme o pomazánkách, které nám chutnaly a které vůbec.
Chléb, který nesníme při svačince jsme usušili zvířátkům, ale ještě jsme ho neodnesli. Děti z červené třídy ho odnesou při vycházce koníkům. Děti z ostatních tříd mají také domluveno, kdo ho odnese na statek.
Zbytky jídel budeme vážit na váze v každé třídě, abychom měli přehled o jejich množství. Vážit začneme v únoru po dobu 5 dní. Kdo se zeptá doma na zapůjčení váhy? Výsledkem bude soutěž tříd o nejmenší zbytky.
Velký úspěch u dětí mělo odšťavňování jablek. Dětem mošt velmi chutnal, brzy si to zopakujeme.
Zapsala p. učitelka M. Vostatková, Dis.
Tento rok se naše školka zaměří na téma Potraviny. V každé třídě děti dělaly část analýzy, zároveň se pomocí autorské pohádky a jejich nápadů seznamovaly s pojmy, které v Ekoškolce používáme. Stejně tak tato schůzka byla zahájena diskusí na téma Potraviny a ekologie, děti napadaly kreativní odpovědi. Zaměřily jsme se na to, jaké potraviny jsou zdravé a škodlivé, děti tyto potraviny třídily pomocí obrázků. Došly jsme k tomu, že v naší školce jíme zdravě a dobře. Jídelníček obsahuje dostatek ovoce a zeleniny, ryby i jídlo bezmasé, avšak děti zjistily, že jídlem plýtváme a nevyužíváme zbytky potravin. Majdu, Terezku a Šimona napadlo, že zbytky jídel dávají doma slepicím a tak se zeptají dědečka, jestli by slepicím mohli dávat i některé zbytky ze školky. Dále děti napadlo, že bychom mohli sušit chléb, který nesnědí během svačiny a ten poté donést koním nebo jiným zvířatům. Berouškovi bydlí vedle koní a tak tuto možnost do další schůzky zjistí. U delfínků dělali analýzu pití a děti napadlo, že by si chtěly vyrobit vlastní mošt z jablek. Vavřík, Vojta a paní ředitelka se nabídly, že by do školky zapůjčili odšťavňovače a týden před Vánoci by si děti v každé třídě mošt udělaly. Rosničky se zaměřily na to, že bychom rádi ve školce pěstovali vlastní plodiny a tak proběhla diskuze, co bychom na jaře mohly zasadit a pěstovat a co všechno je k tomu potřeba. Neměli bychom zapomínat i na zvířátka a hmyz, který ve školce chováme a tak jsme zjistily, že strašilky, které chovají v beruškách potřebují Ostružinu beztrnou. Zaměříme se také na to, co dětem ve školce chutná a nechutná a začneme příští týden s hodnocením pomazánek, které dostáváme ke svačinkám.
Na závěr jsme ochutnaly lahodný a zdravý čaj z natrhaných šípků, který nám připravila paní ředitelka s beruškami a děti nadšeně souhlasily, že se brzy sejdeme na další schůzce a že vše důležité předají ostatním dětem ve třídách.
Zapsala Veronika Fibigrová